Kotitehtävän ohjeistus

Kotitehtävänä on kirjoittaa blogiteksti. Aihe on vapaa. Valitkaa sellainen aihe, joka kiinnostaa teitä. Kirjoittakaa omaa tekstiä, älkää kopioiko mistään. Teksti voi sisältää kuvia, videoita ja linkkejä muihin sivustoihin. Ja on jopa suotavaa, että jotain niistä löytyy tekstin seasta. Sopiva tekstin pituus on n. 20 riviä. Jos tekee parin kanssa, niin silloin 30 riviä. Lue myös ohjeet sivun oikeasta laidasta. Laittakaa oma nimi tekstin loppuun, jotta näen kuka sen on tehnyt.

Kirjoitin viime keväänä harjoituksena blogitekstin facebookista. Se löytyy tuolta.

Siltä teidänkin kirjoituksenne tulisi näyttää.

Jussi

keskiviikko 17. marraskuuta 2010

motocross

Motocross (lyhennetään MX) on yleismaailmallisesti tarkastellen toiseksi suosituin moottoripyöräilyn kilpaurheilumuoto. Lajia harrastetaan maapallon jokaisessa kolkassa. Kilpailutoiminta motocrossissa on laajaa. Jopa 11-vuotiaat ajajat käyvät omia kisojaan 85-150 kuutioisilla laitteilla. Lajin harrastajat aina eläkepäiviään viettäviin veteraaneihin asti ratkovat keskinäisen paremmuutensa enemmän tai vähemmän totisina ympäri maailman. Toisille ajaminen on muodostunut ammatiksi. Ammattilaiset kisaavat vuosittain maailman- ja kansallisista mestaruuksista kaikkialla maailmmassa jne. Motocrosskulttuuri on myös vuosien saatossa muodostanut monia alalajeja, jotka nykyään ovat vähintäänkin yhtä suosittuja kuin itse motocross. Niitä ovat hallissa tai stadionilla ajettavat supercross (sx) -kilpailut, Fmx -kilpailut, joissa hypitään rampeilta ja hyppyreistä ja kisataan siitä, kuka osaa tehdä hienoimmat liikkeet ilmalennon aikana ja hieman vähemmän suosittu minimx, jossa ajetaan motocross-pyöriä huomattavasti pienemmillä crossipyörillä. enska on motocrossin sukulaislaji, jossa kilpaillaan kestävyydessä. Kilpailut ajetaan yleensä metsissä ja vuoristoissa, ja ne kestävät jopa useita päiviä. Uusin motocross-johdannainen laji on motocrossin ja ratamoottoripyöräilyn sekoitus, jota kutsutaan nimellä sm.

Motocross-kisoissa osallistujat on perinteisesti jaettu eri luokkiin pyörien kuutiotilavuuden mukaan ja ajajien iän perusteella. Mitä enemmän kuutioita, sitä enemmän tehoa – vaikka ei ehkä suoranaisesti vauhtia. Tätä asetelmaa kuitenkin sotkevat nykyisin hyvin yleisesti käytetyt nelitahtiset motocross-pyörät. Kaksitahtimoottoriin verrattuna nelitahtimoottoreissa sallitaan samassa luokassa lähes kaksinkertainen kuutiotilavuus, sillä moottorin rakenteesta johtuen tämä moottorityyppi tuottaa huomattavasti vähemmän tehoa kuutiosenttimetriä kohti, ja luokkajaossa pyritään nimenomaan sallimaan kilpailu samantehoisilla moottoripyörillä. Vuonna 2006 markkinoilta löytyy pääasiassa seuraavan kokoisia pyöriä: 2-tahtisia 50, 65, 85, 125, 250 ja 500 cm³ ja 4-tahtisia 50, 80, 150, 250, 450, 510, 525, 550 ja 610 cm³. Yleisesti ottaen 125-kuutioiset ja sitä suuremmat 2-tahti- ja 250-kuutioiset ja sitä suuremmat 4-tahti-pyörät on mitoitettu pyörien ja rungon osalta täyskasvuisilla kuljettajille ja sitä pienemmät vielä kasvuiässä oleville junioreille. Aina 2002-vuoteen asti Suomessa ajettiin 4-tahtisten Suomenmestaruudesta ja tämän luokan valloitti kolmesti Antti Rannikko KTM 620cc:llä(v.-97,-98,-99). Viimeisenä vuonna (2002) Jarno Mattila (KTM) voitti 4-tahtisten Suomenmestaruuden, jolloin sarja lopetettiin, koska 4-tahtisia motocross-pyöriä alkoi olemaan niin paljon.



      siren ja fage



  http://www.youtube.com/watch?v=6WKav2e41pk&feature=related

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti